موقعيت بد زبان: عامل مهم در شكست نتايج درمان ارتودنسي

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

تنفس دهاني،  بلع نامناسب، عادات غلط و موقعيت بد زبان: عوامل مهم در شكست نتايج درمان ارتودنسي

 

 

تمرينات زبان به بهبود موقعيت آن كمك مي كند

هنگامی که یک بیمار دارای انسداد مجاری نتفسي و  یا انسداد بینی باشد ، وادار به تنفس از راه دهان مي شود. دندان های بيرون زده و به عبارت كلي وجود فاصله ميان دندانهاي بالا و پايين كه اپن بايت open bite ناميده مي شوند نیز می توانند تنفس دهان را موجب شوند زیرا اجازه نمی دهند که لب ها در حالت عادي يا استراحت با هم در تماس قرار گيرند و اين شرايط را براي تنفس از راه دهان مستعد مي كند ( و در بسیاری از مواقع نیز فرد تنها از روی عادت زبان خود را در این موقعیت نامناسب قرار میدهد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص عادتهای دهانی در کودکان به مقالۀ دیگر مراجعه فرمایید). از دیگر مشکلاتی که این تغییر موقعیت دندانها ممکن است بوجود بیاید، اشکال در تکلم و ادای حروف است.

به همين دليل گاهي اين پرسش پيش مي آيد كه: کدام یک از ابتدا وجود داشته است؟ كدام يك مقصر اصلي مي باشد؟ مشکل تنفسي يا مشكل فكي/دنداني؟

اعتقاد اغلب بر اين است كه  که عضلات در بلندمدت بر استخوان و دندانها غلبه مي كنند.  بنابراین اگر انتظار برقراري يك درمان با ثبات ارتودنسي در بيماران مستعد به تنفس دهاني يا بيرون راندن زبان tongue thrust هستيم، بايد تلاش نمود تا عضلات دهان و زبان بازپروري و تمرين داده شوند. زيرا الگوي تنفس دهان موجب عدم تعادل در بافتهاي عضلاني شده و بر نتايج درمان ارتودنسي تاثير مي گذارد. در صورت بروز چنین مشکلی در بسیاری از موارد استفاده از وسایلی تحت عنوان "عادت شکن" تجویز و استفاده می شود (شکل زیر). اما به دلیل اینکه استفاده از این وسایل قدری دشوار بوده و به حوصله و همکاری نیاز دارد (این وسایل برای تکلم هم مزاحمت ایجاد می کنند)در گام اول معمولا تلاش می شود که بیمار خود از طریق تمرین و یادگیری موقعیت زبان این مشکل را حل کند. 

آموزش زبان - تمرینات زبان

در طول سالها، مجموعه ای از تمرینات گردآوري شده اند تا بيماران با كمك آنها از بيرون آوردن زبان خود و قرار دادن آن ما بين دندانها اجتناب كنند

تمرينات فشاري

آیا می دانید که ما حدود 2000 بار در روز عمل بلعيدن را انجام مي دهيم؟ و  این روزانه برابر 1500 تا 6000 كيلوگرم اعمال فشار است!  اگر این نیرو به طور نامطلوب اعمال شود، احتمالا می تواند بر روی دندان ها تاثیر بگذارد.

هدف در اين تمرينات این است که زبان را عادت دهيم تا عمل بلع را درست انجام دهد. در این تمرینات هدف آن است که به زبان موقعیت صحیح خود را بیاموزیم (شکل زیر): 

  • زبان را در سقف دهان خود نگه دارید و آنرا به سمت بالا فشار دهيد و بمدت 10 ثانیه نگه دارید. این كار را 10 بار تکرار کنید
  • "سق زدن"  زبان را در سقف دهان نگهداشته و سپس  آنرا به سرعت به سمت پايين بكشيد تا ايجاد صدا كند. نا آنجا كه مقدور است در طول روز اين كار را تكرار كنيد. يك زمان خوب براي اينكار هنگام گوش دادن به موسيقي است كه همراه با ريتم موسيقي  "ضرب بگيريم". به والديني كه فرزندشان بايد اين عمل را انجام مي دهند نيز توصيه مي شود در طول آهنگ فرزند خود را همراهي كنند.
  • يك تمرين كمي دشوارتر ايجاد صداي "هورت كشيدن" است. نوك زبان را در همان موقعيت سقف دهان نگاه داريد اما اين بار بجاي ايجاد صداي "سق زدن" با كشيدن هوا به داخل دهان صداي "هورت كشيدن" را در بياوريد. زبان تمايل دارد كه به عقب برود. در اين موقعيت از زبان دندانها را روي هم گذاشته و با دهان بسته عمل بلع را انجام مي دهيم.
  • نوشیدن مایعات همراه با غذا می تواند در انجام صحيح عمل بلع اختلال ايجاد كند. اشخاصي كه عادت دارند زبان خود را به جلو هدايت نمايند براي تسهيل عمل بلع عادت دارند تا حين خوردن غذا مايعات نيز بنوشند تا عمل بلع را راحتتر انجام دهند. توصيه مي شود كه اين كار انجام نشود و نوشيدن مايعات به قبل و يا بعد از جويدن غذا موكول شود.

 

يادآوري مي شود كه زبان يه اين راحتي با وضعيت جديد خود را سازگار نخواهد ساخت و تمرين طولاني و حوصله زيادي لازم است تا بتوان بر اين عادت غلبه نمود. نهایتا اگر با تمرینات این اصلاح موقعیت صورت نگرفت، استفاده از وسایلی که در بالا نمایش داده شدند ممکن است تنها راه چاره باشد.

با انجام اين تمرينات در شروع درمان ارتودنسي و ادامه اين تمرينات، انتظار مي رود همزمان با ايجاد تغييراتي كه توسط متخصص ارتودنسي در موقعيت فك و دندانها ايجاد مي كند كه منجر به برقراري تماس صحيح ميان دندانهاي بالا و  پايين مي باشد، عضلات دهان  و بافت نرم نيز بتدريج با شرايط جديد خود را سازگار نموده و نتايج با ثبات تري از درمان انتظار داشته باشيم.

نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل با ما در میان بگذارید:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با ارتودنسی موقعيت بد زبان: عامل مهم در شكست نتايج درمان ارتودنسي