پوسیدگی و جنس بد دندان: چقدر میتوانیم گناه خرابی دندانهایمان را به گردن جنس دندان بیاندازیم؟

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

این حرف را مکررا از بیماران می شنویم که می گویند: "من جنس دندانهایم خوب نیست برای همین دندانم اینقدر زود پوسیده می شوند"

یا مثلا این حرف که: "خانواده پدری/مادری من جنس دندانهایشان خیلی بد است و دندانهای من هم به آنها رفته."
این گفته ها تا چه حد صحت دارد؟
قبل از اینکه برای این پرسش بخواهیم پاسخی بدهیم، از شما خواهش می کنم ابتدا این سوال را در ذهن خود مطرح کنید که اصلا چرا دندان پوسیده می شود؟ یا این سوال که چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟ اغلب پاسخ کامل این سوالات را می دانیم ولی برخی ممکن است بگویند خوردن مواد قندی. این پاسخ فقط تا حدی درست است! خوردن و وجود قند در دهان بخودی خود و به تنهایی باعث پوسیدگی می شود؟ مطمئنا بسیاری به این سوال پاسخ منفی خواهید داد و می گویید نه، میکروبهایی در دهان هستند که از مواد قندی استفاده می کنند و باعث پوسیدگی می شوند. پس گمان می کنم که همگی این جمله را پاسخ کاملتری میدانیم که:


میکروب های موجود در دهان با استفاده کردن از مواد قندی باقیمانده در دهان باعث خرابی دندان می شود


اگر همگی این جمله را درست بدانیم که به سراغ ادامه بحث می رویم. در غیر اینصورت برای ما از طریق ایمیل پایین صفحه به ما بگویید چرا با این نتیجه گیری مخالف هستید.
اما اگر قبول کرده ایم یک بار دیگر به جمله باز گردیم و ببینیم چه عواملی در این جمله بودند که در ایجاد پوسیدگی نقش ایفا می کنند:
1- دندان! بله! دندانی باید وجود داشته باشد که بخواهد پوسیده شود (خیلی بدیهی بنظر می رسد، نه؟ ولی گاهی خود ما هم فراموش می کنیم Wink)
2- میکروب یا باکتری که دندان را خراب می کند (همان "کرمها" که بچه ها را با آنها برای مسواک نزدن می ترسانیمLaughing!)

3- قند: باکتری با استفاده از قند و تخمیر آن اسید تولید می کند و این اسید دندان را خراب می کند
در این مقاله ما به همین سه مورد نیاز داریم ولی عزیزانی که می خواهند کمی بیشتر و بهتر با مبحث پوسیدگی آشنا شوند می توانند با نقش سایر عوامل در مقالۀ دیگرمان آشنا شوند (لطفا اینجا را کلیک کنید)
رابطۀ بین سه مورد بالا را در شکل پایین ملاحظه می کنید. در مرکز این شکل واژه پوسیدگی را می توانید ببینید. بنظر شما این به چه معنی است؟ احتمالا درست حدس زدید: معنی آن این است که پوسیدگی فقط در قسمت میانی دیده می شود و در سایر قسمتهای شکل که به رنگ آبی هستند وجود ندارد. بعبارت دیگر این سه عامل تنها زمانی که در کنار یکدیگر هستند می تواننند باعث پوسیدگی دندان شوند و نبودن هر کدام از آنها به این معنی است که دندان پوسیده نمی شود!

عوامل سه گانه پوسیدگی

پس:

اگر دندان و باکتری باشند اما قند نباشد پوسیدگی اتفاق نمی افتد.
اگر دندان و قند باشند اما باکتری نباشد پوسیدگی اتفاق نمی افتد.

و صد البته:

اگر باکتری و قند باشند اما دندان نباشد پوسیدگی اتفاق نمی افتدLaughing!

حالا که به ضرورت حضور هر سه عامل در ایجاد پوسیدگی پی بردیم (اگر باز قبول ندارید ایمیل بفرستید که چرا؟) به سوال اول بحث برگردیم: اگر جنس دندان یک نفر بد باشد دندانهایش بیشتر خراب می شود؟
با کنار هم گذاشتن این سوال و مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم، می توان اینطور گفت که

  • اگر بهترین جنس دندان را هم داشته باشیم اما بهداشت را به خوبی رعایت نکنیم که میکروبهای دهان را کم کنیم و مصرف مواد قندی زیاد باشد، باز هم پوسیدگی اتفاق می افتد

بر عکس،

  • حتی اگر جنس دندان خیلی خوب نباشد با کنترل مصرف مواد قندی و رعایت بهداشت می توان از پوسیدگی پیشگیری کرد.

همانطور که در هر دو حالت بالا می بینید، رعایت بهداشت نکتۀ مشترک است و در اینجا است که به نقش و اهمیت رعایت بهداشت بهتر پی می بریم.

توضیح: در این مقاله قصد نداشتیم بطور مفصل به جنس دندان از نظر ساختار و بافت شناسی بپردازیم، اما این پرسش برای برخی عزیزان ممکن است باقی مانده باشد که گذشته از این بحث عوامل موثر در پوسیدگی،اساسا آیا مفهومی به نام جنس خوب دندان و جنس بد هم وجود دارد یا خیر؟ به اختصار پاسخ می دهم که بله، جنس دندان افراد با یکدیگر می توانند متفاوت باشند و ساختار دندانها هم موضوعی است که می تواند آنرا به خرابی و پوسیدگی مستعدتر و یا مقاوم تر کند.

نمودار بالا را همیشه به خاطر داشته باشید! البته پیشنهاد می کنم کمی بیشتر حوصله به خرج بدهید و مطلب مهم در خصوص عامل چهارم را هم مطالعه بفرمایید.

دیدگاه خود را نیز می توانید با ما در میان بگذارید

 
شما اینجا هستید: خانه مقالات بهداشت دهان و دندان پوسیدگی و جنس بد دندان: چقدر میتوانیم گناه خرابی دندانهایمان را به گردن جنس دندان بیاندازیم؟