میكروایمپلنت (مینی اسکرو) چیست؟ آیا همان ایمپلنت است؟

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

میكروایمپلنت (مینی اسکرو) چیست؟ آیا همان ایمپلنت است؟ 

 

میكروایمپلنت یا مینی اسکرو كه توسط متخصص ارتودنسی به كار گرفته می شوند، با ایمپلنتهای دندان كاملا متفاوت هستند، اما به خاطر تشابه اسمی، بسیاری از بیماران میكروایمپلنت را همان ایمپلنت دندانی تصور می كنند، زیرا آگاهی و توجه جامعه بیشتر به سمت  ایمپلنت دندان است، و آگاهی در خصوص میكروایمپلنتها كمتر است. حتی گاهی همکاران دندانپزشک نیز ممکن است بین مینی ایمپلنت و میکروایمپلنت دچار سو تفاهم شوند. همانطور که خیلی از شما حتما می دانید، به لحاظ معنایی کلمه، مینی یعنی کوچکتر، اما میکرو یا ریز، حتی از مینی هم کوچکتر است. اصولا به کارگیری این پیشوندها در عبارات یا واژه های متفاوت ایجاد سردرگمی می کند. 

این وسایل در درمانهای ارتودنسی به متخصص ارتودنسی کمک قابل توجهی نموده و برای مثال از نیاز به کشیدن دندانهای دائمی تا حدود زیادی کاسته است. در این مقاله تلاش می كنیم كه تفاوت میان این دو را بیشتر توضیح دهیم:

میكروایمپلنتها - كه از آنها تحت عنوان "مینی اسكرو" هم یاد می شود -  (مطابق تصویر بالا كه نمونه ای از یك میكروایمپلنت را نشان می دهد)، به صورت پیچهای بسیار ریز چند میلیمتری طراحی شده اند كه برای درمانهای ارتودنسی استفاده می شوند و به عنوان تكیه گاه از آنها استفاده می شود. در حالیكه  اندازه ایمپلنتهای دندانی چندین برابر میكروایمپلنتها می باشند. از آنجا كه مدتی است كه از استفاده از این وسیله در ارتودنسی می گذرد، برخی از بیماران در خصوص آنها دیدگاهی ندارند و زمانی كه متخصص ارتودنسی برای انجام درمان موفق تر و با كیفیت تر استفاده از این وسیله را پیشنهاد می كنند، بسیاری از بیماران تصور می كنند كه قرار است كه از یك ایمپلنت دندانی استفاده شود.

   

نمونه رایج میكروایمپلنت كه در لثه قرار گرفته و به سیم بسته شده

میكروایمپلنتها با یك بیحسی موضعی مختصر به آرامی و طی تنها یك الی دو دقیقه در داخل دهان قرار داده شده و فقط به اندازه چند میلیمتر در داخل لثه فرو برده می شود. پس از قرار گرفتن در داخل دهان و تمام شدن اثر بی حسی تنها ممكن است درد مختصری وجود داشته باشد كه نهایتا با خوردن یك قرص مسكن درد آن قابل مهار كردن است. در حالیكه برای قرار دادن ایمپلنت دندانی باید یك عمل جراحی داخل دهانی صورت گیرد كه در آن لثه شكافته شده و در استخوان سوراخی ایجاد نموده و ایمپلنت داخل آن قرار داده شده و سپس لثه بخیه زده می شود. اگر چه كه كنترل درد و تورم بعد از این عمل جراحی نیز نسبتا ساده است، اما در مقایسه با میكروایمپلنتهای ارتودنسی طبیعتا درد و ناراحتی قابل توجه تری به دنبال خواهد داشت.پس از خاتمه درمان ارتودنسی میكروایمپلنت به راحتی و نهایتا با بی حسی مختصری از دهان خارج می شود و پس از مدتی هیچ اثری از آن بر روی لثه باقی نمی ماند ( من شخصا میكروایمپلنت بسیاری از بیماران را بدون بی حسی خارج كرده ام، یعنی آنقدر درد خارج كردن میكروایمپلنت ناچیز است كه حتی ممكن است ارزش تحمل یك تزریق بی حسی بسیار جزئی را هم نداشته باشد!! اما چنانچه نیاز به خارج كردن ایمپلنت دندانی وجود داشته باشد، این كار باید با یك مرحله دیگر جراحی و اغلب برداشت مقادیری از استخوان جهت آزاد سازی ایمپلنت دندانی صورت گیرد.هزینه یك میكروایمپلنت در مقایسه با یك ایمپلنت دندانی بسیار كمتر است ( حتی ممكن است یك دهم هزینه یك ایمپلنت دندانی باشد )

مجددا تاكید می شود كه استفاده از میكروایمپلنتها در مواردی كه قابل تجویز هستند می توانند كیفیت درمان ارتودنسی را به نحو چشمگیری بهبود دهند. در پایین نمونه هایی را مشاهده می فرمایید که توسط اینجانب با کمک میکروایمپلنت درمان شده اند. با کمک میکروایمپلنت موفق شدیم از کشیدن دندان دائمی سالم در این بیماران احتناب کنیم. یاد آوری می شود که مسئله کشیدن دندان با کمک میکروایمپلنت به میزان قابل توجهی کمتر شده اما بطور کامل منتفی نشده است. در خصوص موضوع کشیدن و نکشیدن دندان می توانید به مقالۀ دیگری در این زمینه مراجعه بفرمایید.

 

بیمار شماره یک

تصاویر قبل و بعد از بیمارانی که با کمک میکروایمپلنت درمان شده اند

بیمار شماره دو

کتابی در این زمینه نیز با کمک اساتید ارجمند آقایان دکتر احمد سوداگر و دکتر سید امیرحسین میرهاشمی ترجمه کرده ایم که همکاران ارجمند برای اطلاعات تخصصی تر می توانند به آن مراجعه فرمایند.

برای نوشتن دیدگاه و نظرتان در خصوص این مطلب به نشانی جدید ما مراجعه نمایید.

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با ارتودنسی میكروایمپلنت (مینی اسکرو) چیست؟ آیا همان ایمپلنت است؟