آیا پر کردن دندان خیلی پوسیده بدون عصب کشی ممکن است؟

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 


دندانهایی با پوسیدگی وسیع معمولا نیاز به عصب کشی پیدا می کنند. اما با دانش، تشخیص و مهارت کافی، امکان آن هست که همانند تصویر بالا،  برخی از آنها را بتوان بدون عصب کشی ترمیم کرد.

توضیح: روش درمان پرکردن بدون عصب کشی پیشتر توسط همکاران اطلاع رسانی شده است °. اما از آنجا که خانم دکتر هاله حشمت، دانشیار گروه ترمیمی در این گروه پژوهشی همراه بوده و در حال حاضر در مطبمان نیز مبادرت به انجام این درمان می نمایند، از ایشان خواهش کردم زحمت کشیده و برای مراجعینی که دوست دارند پیش از آمدن به مطبمان بیشتر در این خصوص بدانند، مطلب زیر را تدوین کنند:

مقدمه

 به طور کلی هدف در درمانهای ترمیمی حفظ ساختار دندان و جلوگیری از تخریب آن می باشد. هر چه وسعت تخریب بیشتر شود، احتمال آن می رود که سلامت بخش مرکز دندان، یعنی همان عصب دندان یا پالپ نیز به خطر بیفتد. تحقیقات نشان داده که وقتی عصب دندانی درگیر پوسیدگی می شود، معمولا (نه همیشه!) با دندان درد شدید همراه شده که نیاز به درمانهای عصب کشی یا روت کانال را موجب می شود. در درمانهای عصب کشی، علاوه بر صرف هزینه های بیشتر، نیاز به برداشتن و تراشیدن مقادیر بیشتری از بافت دندان ضرورت پیدا می کند. در نتیجه، طول عمر اینگونه دندانها به میزان چشمگیری کاهش یافته و تقریبا به نصف می رسد.

به همین دلیل است که برای حفظ ساختار دندان و عملکرد بهتر آن باید تلاش کرد تا دندان درگیر درمانهای عصب کشی نشود ( در دندانپزشکی، عصب یک دندان اگر درگیر پوسیدگی و فساد نشده اصطلاحا "زنده"، و عصب دندانی که درگیر شده و نیاز به عصب کشی پیدا می کند را "مرده" قلمداد می کنند).

به همین دلیل است که با به کار گرفتن به همین دلیل است که با به کار گرفتن روش SWE که مخفف عبارت Step Wise Excavation است ( برگردان پارسی آن را می توان برداشت گام به گام پوسیدگی نام نهاد) تلاش می کنیم دندانی که پوسیدگی عمیق دارد را از عصب کشی کردن نجات دهیم. تلاش می کنیم دندانی که پوسیدگی عمیق دارد را از عصب کشی کردن نجات دهیم.

تحت چه شرایطی می توانم از عصب کشی شدن دندانم جلوگیری و به شکل SWE    ترمیم کنم؟

  1. عمق پوسیدگی تا حدی پیش نرفته باشد که عصب دندان را مستقیما درگیر کرده باشد. بین بافت پوسیده و عصب دندان لایۀ کوچکی از دندان سالم باید باقی مانده باشد.
  2. دندان ترجیحا پرکردگی قبلی نداشته باشد.
  3. دندان بیمار سابقه درد خود بخود نداشته باشد.
  4. اگر دندان به سرما حساس باشد، مدت زمان درد پس از تماس با سرما کمتر از چند ثانیه باشد.
  5. ساختار دندان باقیمانده قابلیت آن را داشته باشد که بتوان یک ترمیم با کیفیت و با ثبات بر روی آن صورت گیرد.

کلیاتی از روش درمان

واقعیت این است که این روش درمانی اساسا روش جدیدی نیست، بلکه با پیشرفتهایی که در کیفیت مواد دندانی و پژوهشهایی که در این رشته صورت گرفته، قادر شده ایم که این روش را با اصلاحات جزئی و با موفقیت بیشتری برای جلوگیری از عصب کشی شدن دندان به کار ببندیم.

ابتدا کلیه قسمتهای پوسیده دندان برداشته می شود و تنها آخرین لایه از پوسیدگی که در مجاورت عصب دندان هست دست نخورده باقی می ماند. سپس روی این لایه با موادی که اصطلاحا از ترکیبات زیست مواد به شمار می روند، پوشانده می شود. این ماده یک سد دفاعی ایجاد می کند و در عین حال لایه های سالم و عمیق تر  را تقویت می نماید. در پایان ترمیم دندان بصورت کامل انجام می شود. این کار نقشی کلیدی در موفقیت درمان خواهد داشت.

آیا پیش آگهی و موفقیت این درمان صد در صد است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه به پرسش بالا پاسخ دهیم باید بگوییم که خیر. کمتر راه حلهای درمانی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی هستند که موفقیت آنها صد در صد و تضمینی باشد. شاید بتوان این درمان با به نوعی به انجام یک پیوند تشبیه کرد. با گذشت زمان و پیشرفت علم، موفقیت درمانهای پیوند نیز روز به روز در حال افزایش است اما متاسفانه مواردی کمی نیز هستند که پیوند را "پس می زنند".  به طور کلی عوامل متعددی در موفقیت نقش بازی می کنند از جمله:

  • نوع ماده محافظ یا "کف بندی" به کار رفته.
  • کیفیت ترمیم و میزان "آب بندی" آن.
  • تبحر و تجربه دندانپزشک.
  • سلامت و شرایط عصب دندان پیش از شروع درمان.

 

پیگیری و معاینات دوره ای و گزارش صحیح بیمار از علائم و واکنشهایی که بعد از ترمیم دندان بروز می کند از دیگر نکات مهم این روش درمانی می باشد. در صورت بروز درد خودبخود و نیاز به مصرف مسکن، این درمان ناموفق قلمداد شده و بیمار ناگزیر است که به انجام عصب کشی دندان مبادرت نماید.

وجود درد یا حتی سابفه درد یکی از نشانه های مهمی است که نشان می دهد عصب دندان به اقدامات صورت گرفته چگونه واکنش نشان می دهد. به طور کلی مطلوب آن است که بعد از اقدامات انجام شده دردی احساس نشود. در عین حال متاسفانه عدم وجود درد همیشه به این مفهوم نیست که درمان موفقیت آمیز بوده است (برای مثال ممکن است عصب دندان قبل از شروع درمان آسیب دیده و حس درد از بین رفته باشد).

عکسهای رادیوگرافی نیز ابزار مفیدی در تشخیص درگیریهای عصب قبل و بعد از درمان می باشند اما باز هم بعنوان تنها معیار تعیین کنندۀ موفقیت یا شکست درمان نمی باشد.

پرسشهای خود را با ما در اینجا در میان بگذارید

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با سلامت دهان و دندان آیا پر کردن دندان خیلی پوسیده بدون عصب کشی ممکن است؟